"Het is niet alleen de hoeveelheid geconsumeerde alcohol die vormen het risico van letsel, maar ook de gebruikelijke consumptiepatroon," aldus hoofdonderzoeker Gerhard Gmel, van de Alcohol Treatment Center aan de Lausanne University Hospital en het Zwitserse Instituut voor de preventie van alcohol-en drugsproblemen. "Op het hoogste risico zijn mensen die meestal matig consumeren, maar soms binge drinken. Dit geldt voor beide geslachten."
Gmel en collega's gescreend 8736 afdeling spoedeisende hulp patiënten die waren tot chirurgische afdeling van het ziekenhuis opgenomen tijdens een periode van 18 maanden. Hun studie onderzocht hoe de interactie tussen drie aspecten van het drinkgedrag - gemiddelde wekelijkse verbruik, binge-drinken afleveringen en de hoeveelheid alcohol geconsumeerd voordat ziekenhuisopname - kans op letsel beïnvloedt.
Het risico van letsel verhoogd voor alle typen drinkers met een hogere consumptie van alcohol in de 24 uur vóór de opname in het ziekenhuis, maar het grootste gevaar was bij matige drinkers die af en toe dronken zwaar en die had zwaar gedronken in de afgelopen 24 uur.
Volgens Gmel, tijdens de aanvallen van zwaar drinken, matig drinkende vrouwen waren meer dan zeven keer zoveel kans om gewond te raken dan vrouwen die nooit dronk. Onder matig drinkende mannen die soms binged, het risico op verwondingen waren meer dan zes keer groter in vergelijking met mannelijke niet-drinkers.
"Deze studie bevestigt wat velen van ons dat er gebeurt met risicovolle drinkgedrag", zegt Linda Degutis, universitair hoofddocent van de chirurgie en de volksgezondheid aan de Yale University.
Binge Drinkers At Risk
Ongeveer 20 procent van de volwassenen in de Verenigde Staten als gevaarlijk worden beschouwd en schadelijk drinkers. "Dit zijn mensen die niet lichamelijk afhankelijk van alcohol, maar ze binge drinken of gezondheids-of sociale gevolgen hebben, omdat hun drinken, 'zei Degutis.Interventies die zich richten op chronisch high-volume drinkers niet effectief zal zijn in het verminderen van verwondingen, volgens Gmel, omdat de meerderheid van letsels ontstaan ​​in de veel grotere bevolking van matige drinkers.
Snelle consumptie Is het probleem
"Er zijn veel effectieve preventieve maatregelen, waaronder strikte handhaving van het drinken van het rijden beleid en verantwoordelijk drank serveren," zei hij. "De meest effectieve strategie zou een gezamenlijke inspanning op het individuele en maatschappelijke niveaus. Dit zou richten op happy hours en andere omgevingen die snelle consumptie van grote hoeveelheden alcohol en veranderende sociale normen van wat aanvaardbaar is drinkgedrag aan te moedigen te nemen."Bron: Gmel de studie, "Alcohol-toerekenbare letsel toelating tot een Zwitsers eerste hulp - een analyse van het verband tussen volume van het drinken, drinken patronen en pre-aanwezigheid drinken" werd gepubliceerd in het januari 2005 nummer van Alcoholism: Clinical and Experimental onderzoek.